Dr. Birgit Smieja

Anschrift

Marktstr. 40
Gebäude: RK
Raum: 302
76829 Landau

Sprechzeiten

Uhr
Zusatzinformationen:
Nach Vereinbarung


Zur Person

  • Practical Grammar & Vocabulary (Modul 4.1 – Ü)
  • Phonetics & Pronunciation (Modul 4.2 –Ü/S)
  • TEYL – Cultural Studies & Landeskunde (Modul 9.2 – Ü)
  • TEYL – Cultural Studies & Square Dance (Modul 9.2 – Ü)

  • Sociolinguistics
  • African languages: language shift, language maintenance, codeswitching
  • African culture, history and literature
  • Multicultural societies – majority and minority languages and cultures
  • Education and multilingualism
  • Intercultural learning at primary school
  • Cultural Studies at primary school
  • Kids need Action! Learning English by Square Dancing

ScriPort RLP

1978 Mittlere Reife an der Realschule im Gustav-Heinemann Schulzentrum, Dinslaken

 

1978-1985 Ausbildung und Tätigkeit als Sekretärin/Verwaltungsangestellte, Stadt Dinslaken

 

1988 Abitur am Niederrhein-Kolleg, Oberhausen

 

1989-1996 Studium der Anglistik und Romanistik (Spanisch, Französisch) an der Gerhard-Mercator-Universität in Duisburg, Abschluss Magistra Artium, Magisterarbeit: Gibt es Sprachkonflikte in Tansania? Eine Untersuchung zu Sprachverhalten und Sprechereinstellung in Dar es Salaam hinsichtlich des Gebrauchs von Englisch, Swahili und den einheimischen Sprachen.

 

1990-2012 Technische Betreuung von Publikationen

 

1996-1998 Forschungskoordinatorin für das Projekt LiCCA (Languages in Contact and Conflict in Africa)

 

1998-1999 18-monatiges Forschungsstipendium des DAAD in Botswana

 

2000 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Anglistik der Gerhard-Mercator-Universität in Duisburg

 

2001-02 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Soziologie der Gerhard-Mercator-Universität in Duisburg

 

2002 Promotion bei Prof. Dr. René Dirven, Duisburg

 

2002/2003 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Anglistik der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel

 

seit 2003 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Anglistik, Bereich Integrierte Fremdsprachenbildung, der Universität Koblenz-Landau, Campus Landau

Soziolinguistik/Sociolinguistics

1996 Language attitudes and language use in three African countries: Preliminary LICCA tests: proceedings and results. Duisburg: Linguistic Agency of the University of Duisburg (LAUD), Serie B - Applied and Interdisciplinary Linguistics, Nr. 278.

 

1997 "The LICCA Project 1996 - 1999 (Languages in Contact and Conflict in Africa): A Linguistic Approach to Cultural Understanding". In: Smieja, Birgit (Hrsg.), Proceedings of the LICCA Workshop in Dar es Salaam. Duisburg: LICCAP (LICCA Papers) Serie B, Nr. 2.

 

1997 "The LICCA Project 1996 - 1999 (Languages in Contact and Conflict in Africa): A Linguistic Approach to Cultural Understanding". Sajals (Southern African Journal of the Applied Language Studies), Rhodes University, Grahamstown, Südafrika, Vol. 5,2: 1-20.

 

1997 "The LICBIB Project". In: Smieja, Birgit (Hrsg.), Proceedings of the LICCA Workshop in Dar es Salaam. Duisbug: LICCAP (LICCA Papers), Nr. 2.

 

1997 "The fight of the nile perch in Lake Victoria: Does language conflict exist in Tanzania?" In: Smieja, Birgit und Meike Tasch (Hrsg.), Human Contact through Language and Linguistics. Frankfurt: Lang.

 

1998 Codeswitching and language shift in Botswana: Indicators for language change and language death? A progress report. Essen: LAUD, Nr. 460.

 

1998 (mit René Dirven), The LICCA Bibliography. LICCAP (LICCA Papers), Nr. 6. Duisburg: Gerhard-Mercator-Universität Duisburg.

 

1999 "Codeswitching and language shift in Botswana: Indicators for language change and language death? A progress report". I.T.L. Review of Applied Linguistics 123-124: 1-34.

 

2000 "Code switching in Botswana - exception or rule?" In: Batibo, Herman M. und Birgit Smieja (Hrsg.), Botswana: The Future of the Minority Languages. Frankfurt: Lang.

 

2000 (mit Herman M. Batibo) "Language shift tendencies of minority-language users in Botswana: Fashion or rule?" In: Batibo, Herman M. und Birgit Smieja (Hrsg.), Botswana: The Future of the Minority Languages. Frankfurt: Lang.

 

2000 (mit Joyce Mathangwane) "Future trends in the Botswana media: The destiny of minority languages". In: Batibo, Herman M. und Birgit Smieja (Hrsg.), Botswana: The Future of the Minority Languages. Frankfurt: Lang.

 

2000 (mit Herman M. Batibo) "Introduction". In: Batibo, Herman M. und Birgit Smieja (Hrsg.), Botswana: The Future of the Minority Languages. Frankfurt: Lang.

 

2001 "Von der Sprachverschiebung zum Sprachtod: Können Botswanas Minoritätssprachen gerettet werden?" ELISE Online Journal 1 (2), Universität Essen.

 

2001 "The National Language: A resource or a Problem? The Implementation of the Language Policy of Botswana. A Review." Current Issues in Language Planning 2,1: 119-128.

 

2003 Language Pluralism in Botswana - Hope or Hurdle? A sociolinguistic survey on language use and language attitudes in Botswana with special reference to the status and use of English. [Dissertation]. Frankfurt/Bern: Peter Lang.

 

2003 "Democratisation vs. language shift and its implications for minority languages in Botswana". In: Legère, Karsten und Sandra Fitchat (Hrsg.), Talking Freedom. Language and Democratisation in the SADC Region. Windhoek: Gamsberg Macmillan.

 

2003 (mit Katrin Bromber) "Introduction". In: Bromber, Katrin und Birgit Smieja (Hrsg.), African Languages and Globalisation. Risks and Benefits. Berlin: Mouton de Gruyter.

 

2003 (mit Katrin Bromber) "A short biography of Karsten Legère". In: Bromber, Katrin und Birgit Smieja (Hrsg.), African Languages and Globalisation. Risks and Benefits. Berlin: Mouton de Gruyter.

 

2006 (mit Albert Weideman) "Introduction". In: Weideman, Albert und Birgit Smieja (Hrsg.), Empowerment through Language and Education. Cases and Case Studies from North America, Europe, Africa and Japan. Frankfurt/Main: Peter Lang, ix-xi.

 

2006 (mit Herman Batibo) "Language attitudes among young minority language speakers in Botswana". PULA. Botswana Journal of African Studies. Gaborone: University of Botswana, 66-74.

 

2007 (mit Herman Batibo) "The effect of language policy on language attitudes: A case study of young Khoesan language speakers in Botswana". In: Van der Walt, Christa (Hrsg.), Living through Languages: An African Tribute to René Dirven. Stellenbosch: SUN Press, 37-53.

 

2010 (mit Joyce T. Mathangwane) "The Development of English in Botswana". In: Kirkpatrick, Andrew T. (Hrsg.), The Routledge Handbook of World Englishes. Routledge, 212-228.

 

 

Fachdidaktik, Cutural Studies and Square Dance

2006 Rezension "Rück, Heribert. 2004. Fremdsprachen in der Grundschule. Französisch und Englisch. Landauer Schriften zur Kommunikations- und Kulturwissenschaft, Bd. 4. Landau: Markus Knecht Verlag". Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung (bzf) 44/2006: 131-134. Online unter: www.vep-landau.de/bzf.

 

2006 "Quo vadis, IFA? Eine erste Zwischenbilanz zum früh beginnenden Fremdsprachenunterricht in Rheinland-Pfalz". Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung (bzf), 45/2006: 15-42. Online unter: www.vep-landau.de/bzf.

 

2009 (mit Gisela Freisberg) "Square Dance in der Grundschule". EAASDC Buelltin 2/2009: 60-61.

 

2014 "Learning English with Square Dancing at primary school". EAASDC Bulletin - European Newsletter 35/1: 64-69.

 

2018 “Verstehen – Verständigen – zusammen Handeln. Square Dance und Englischunterricht – nicht nur für die Grundschule”. In: Matthias Bahr, Bettina Reichmann & Chrsitine Schowalter (Hrsg.), Menschenrechtsbildung. Handreichungen für Schule und Unterricht. Ostfildern: Grünewald, 252-265.

 

2018 (mit Isabel Martin) “Let’s dance!" Und Lernen macht Spaß! Fächerübergreifendes Fremdsprachlernen mit Modern Square Dance”. In: Birgit Smieja & Oliver Weihrauch (Hrsg.), Fächerübergreifender Grundschulunterricht: Beiträge aus Theorie und Praxis. Frankfurt/Berlin: Peter Lang, 231 - 250.

 

2018 (mit Oliver Weyrauch) “Grenzen überschreiten durch fächerübergreifendes Lernen: eine Einführung”. In: Birgit Smieja & Oliver Weihrauch (Hrsg.), Fächerübergreifender Grundschulunterricht: Beiträge aus Theorie und Praxis. Frankfurt/Berlin: Peter Lang, 7 - 12.

 

2019 (mit Lisa Burkhart) „Wortschatzarbeit durch Bewegung - Tanz von der Grundschule bis zur Uni: Ein Work-in-Progress-Report". In: Charlott Falkenhagen, Hermann Funk, Markus Reinfried & Laurenz Volkmann (Hrsg.), Sprachen lernen integriert - global, regional, lokal. Dokumentation zum 27. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) Jena, 27.-30. September 2017. (Beiträge zur Fremdsprachenforschung, Band 15) Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 115-128.

 

 

Herausgeber

2018 (mit Oliver Weyrauch) Fächerübergreifender Grundschulunterricht: Beiträge aus Theorie und Praxis. Frankfurt/Berlin: Peter Lang.

1996-98 (mit Meike Tasch, Michael Meeuwis und Chris Bulcaen) Serien-Herausgeberin der LICCAP-Serie. Duisburg: Gerhard-Mercator-Universität Duisburg.

 

1997 (mit Meike Tasch) Human Contact through Language and Linguistics. Festschrift in Honour of René Dirven's 65th Birthday. Frankfurt: Lang.

 

1997 Proceedings of the LICCA Workshop in Dar es Salaam, Tanzania, 26-28th September 1996. LICCAP (LICCA Papers), Nr. 2. Duisburg: Gerhard-Mercator-Universität Duisburg.

 

2000 (mit Herman M. Batibo) Botswana: The Future of the Minority Languages. Frankfurt: Peter Lang.

 

2003 (mit Katrin Bromber) African Languages and Globalisation. Risks and Benefits. Festschrift in Honour of the 60th Birthday of Prof. Karsten Legère. Berlin: Mouton de Gruyter.

 

2006 (mit Albert Weideman) Empowerment through Language and Education. Cases and Case Studies from North America, Europe, Africa and Japan. Frankfurt/Main: Peter Lang.

 

2005-2011 Metaphor and Metonymy (MetBib). CD-Rom Bibliographie, in Zusammenarbeit mit René Dirven, Sabine de Knop und dem Verlag John Benjamins, Amsterdam. (jährliche Neuauflage)

 

2005-2011 Cognitive Linguistics Biblibography (CogBib). CD-Rom Bibliographie, in Zusammenarbeit mit René Dirven, Sabine de Knop und dem Verlag Mouton de Gruyter, Berlin. (jährliche Neuauflage)

 

2018 (mit Oliver Weyrauch) Fächerübergreifender Grundschulunterricht: Beiträge aus Theorie und Praxis. Frankfurt: Peter Lang.

1996 „Language attitude research. General aspects of questionnaire research methods with special focus on the Tanzanian experience“. Vortrag gehalten an der Universität Antwerpen, Belgien, am 8. März 1996.

 

1996 „Language attitudes and language use in three African countries: Preliminary LICCA tests: proceedings and results“. Vortrag gehalten während des LICCA (Languages in Contact and Conflict in Africa) Workshops in Dar es Salaam, Tansania, 26.-28. September 1996.

 

1996 „Language use and language attitudes in Botswana: Code switching and language shift“. Vortrag gehalten im National Institute of Research an der University of Botswana in Gaborone, 13. Dezember 1996.

 

1996 „The LICCA Project 1996 – 1999: A linguistic approach to cultural understanding“. Vortrag gehalten an der Vista-Universität, Pretoria, Südafrika, 23. Oktober 1996.

 

1997 „Language use and language attitudes in Botswana: Code switching and language shift“. Vortragstext für die dritte internationale LICCA Konferenz in Mombasa, Kenia, 7.-9. Juli 1997. (MS)

 

1998 „Democratisation vs. language shift and its implications for minority languages in Botswana“. Vortrag gehalten auf der 5. internationalen LASU (Linguistics Association of Southern African Universities) Konferenz in Windhoek, Namibia, 11.–14. August 1998.

 

1999 (mit Joyce Mathangwane) „Language use and language attitudes in Botswana: A report for the Government of Botswana“. MS.

 

1999 „Codeswitching: exception or rule in Botswana? Language use and attitudes in Bo-tswana: A short report on sociolinguistic field research projects in Botswana – from theory through practical methodology to statistical results“. Vortrag gehalten an der University of Botswana, 15. März 1999.

 

1999 „Work in progress: A report on sociolinguistic field research in Botswana. Code switching – exception or rule in Botswana? Perception of English and prejudice“. Vortrag gehalten an der Vista University, Pretoria, Südafrika, 24. Juni 1999.

 

2000 „Von der Sprachverschiebung zum Sprachtod: Können Botswanas Minoritätssprachen gerettet werden?“ Vortrag gehalten an der Universität Essen am 23.5.2000.

 

2000 „So mancher Sprache Tod? Sprachpolitik und Sprachenvielfalt: Sprechereinstellungen in Botswana“. Vortrag im Rahmen des Colloquium Linguisticum Africanum der Johann-Wolfgang-Goethe Universität, Frankfurt, am 17.11.2000.

 

2001 (mit Meike Sprenger-Tasch) „Language as an Obstacle for Democracy and Development? A sociolinguistic comparison of language attitudes in Southern and Eastern Africa“. Vortrag im Rahmen der 6. LASU-Konferenz (Linguistic Association of Southern African Universities) vom 6.-8. August 2001 in Gaborone, Botswana.

 

2002 „Language-based stereotypes in the classroom“. Vortrag im Rahmen des Forschungskolloquiums der Christan-Albrechts-Universität zu Kiel am 14.12.2002.

 

2003 „Shifting status – shifting language: The impact of stereotypes on Botswana’s minority languages“. Vortrag an der Universität Göteborg, Schweden, am 14.05.2003.

 

2003 „Field research methodology“. Vortrag an der Universität Göteborg, Schweden, am 14.05.2003.

 

2004 „The impact of language stereotypes on education: A case study of Botswana students“. Vortrag zum LAUD-Symposium in Landau, 19.-22. April 2004.

 

2005 „Die Welt der Sprachen: Mutter Latein und Ihre Kinder.“ Ein Beitrag zur Kinder-Uni der Universität Koblenz-Landau, Campus Landau, gehalten am 1. und 8. Juni 2005.

 

2006 „Quo vadis, IFA? Eine erste Zwischenbilanz der IFA-Ausbildung nach der flächendeckenden Einführung der integrierten Fremdsprachenarbeit in rheinland-pfälzischen Grundschulen“, gehalten im Rahmen des Vortragsreihe „Fremdsprachen heute“ am 31.05.2006.

 

2012 (mit Andreas Hennecke) „Kinder brauchen Bewegung - Der Sport braucht Kinder. Englisch lernen mit Square Dance in der Grundschule". Vortrag zum Fall Round-Up in Reilingen 31.8.-2.09.2012 der European Association of American Square Dancing Clubs (EAASDC). Online unter https://eaasdc.eu/eu/index.php?id=425

 

2015 (mit Isabel Martin) „CLiL by Action! Learning English at Primary School with Square Dance". Vortrag zur 6. ÖGSD Konferenz (Österreichische Gesellschaft für Sprachendidaktik) am 20.-21.11.2015 in Salzburg, Österreich.

 

2017 (mit Lisa Burkhart) „Wortschatzarbeit durch Bewegung: Tanz von der Grundschule bis zur Uni. Ein Work-in-Progress Bericht.” Vortrag zum 27. DGFF Kongress vom 27.-30. September 2017 in Jena.

 

2019 „Kids Need Action! Englischlernen leicht gemacht mit Musik und Square Dance." Vortrag zum 28. DGFF Kongress vom 25.-28. September 2019 in Würzburg.