Aktuelle Publikationen und Vorträge

Nachfolgend finden Sie alle Publikationen und Fachvorträge, an denen Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der Arbeitseinheit Politische Kommunikation in den letzten drei Jahren beteiligt waren.

Informationen über auch weiter zurückliegende Forschungsaktivitäten finden Sie auf den jeweiligen persönlichen Homepages unserer Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter. ​​​

Publikationen

  • Bast, J., Maier, J., Albert, G. & Schneider, J. G. (2024). Gendered debates? The use of gender-sensitive language in German televised debates, 1997–2022. European Journal of Politics and Gender. go to article
  • Bast, J., Oschatz, C. & Renner, A.-M. (2022). Successfully overcoming the “double bind”? A mixed-method analysis of the self-presentation of female right-wing populists on Instagram and the impact on voter attitudes. Political Communication 39(3), 358-382. go to article 
  • Bélanger, F., Maier, J. & Maier, M. (2022). A longitudinal study on improving employee information protective knowledge and behaviors. Computers & Security 116. go to article
  • Bogado, N., Bytzek, E. & Steffens, M. C. (2023). The use of identity-related frames in electoral pledges and its effects on Euroscepticism in France and Germany. European Union Politics 24(3), 516-538. go to article 
  • Bogado, N, Bytzek, E. &  Steffens, M. C. (2023). Framing the inclusiveness of the national ingroup: Do identity-related frames affect national identity representations salience? International Journal of Intercultural Relations 92(6). go to article
  • Bytzek, E. & Schnepf, J. (2022). Politisches Vertrauen während der Corona-Pandemie. Sozialer Fortschritt 71, 637-657. go to article
  • Dian, M. (2024). “Dark” positivity: Do candidates with a more aversive personality use positive campaigning more often? Party Politics. go to article
  • Dian, M., Maier, J. & Oschatz, C. (2023). Negative campaigning is „dark“ – not just disagreeable or dishonest. Results from German candidates’ self-reports. Personality and Individual Differences 203. go to article
  • Gabriel, O. W., Maier, J., Masch, L. & Renner, A.-M. (2023). Political leaders, the display of emotions, and the public. An empirical study on the coverage and effects of emotions in German politics. Baden-Baden: Nomos. go to book
  • Maier, J. (2022). Wandel des Medienangebots, der Mediennutzung und des Medienvertrauens. Dossier „Lange Wege der Deutschen Einheit“. Bundeszentrale für politische Bildung. go to article
  • Maier, J. (2023). What factors explain the broadcasting of televised election debates? Empirical evidence from Germany. European Journal of Communication 38(3), 272-286. go to article
  • Maier, J. & Bast, J. (2022). Wortlaut der zweiten Fernsehdebatte zur Bundestagswahl am 26. September 2021. Landau: Universität Koblenz-Landau (=Arbeitspapiere und Dokumentationen des Forschungsschwerpunkts "Kommunikation, Medien und Politik", Nr. 1/2022). go to report
  • Maier, J. & Bast, J. (2022). Wortlaut der dritten Fernsehdebatte zur Bundestagswahl am 26. September 2021. Landau: Universität Koblenz-Landau (=Arbeitspapiere und Dokumentationen des Forschungsschwerpunkts "Kommunikation, Medien und Politik", Nr. 2/2022). go to report
  • Maier, J. & Bast, J. (2022). Wortlaut der vierten Fernsehdebatte zur Bundestagswahl am 26. September 2021. Landau: Universität Koblenz-Landau (=Arbeitspapiere und Dokumentationen des Forschungsschwerpunkts "Kommunikation, Medien und Politik", Nr. 3/2022). go to report
  • Maier, J. & Bast, J. (2022). Wortlaut der fünften Fernsehdebatte zur Bundestagswahl am 26. September 2021. Landau: Universität Koblenz-Landau (=Arbeitspapiere und Dokumentationen des Forschungsschwerpunkts "Kommunikation, Medien und Politik", Nr. 4/2022). go to report
  • Maier, J., Dian, M. & Oschatz, C. (2022). Who are the „dark“ politicians? Insights from self-reports of German state parliament candidates. Politics and Governance 10(4), 349-360. go to article
  • Maier, J., Glogger, I., Otto, L. & Bast, J. (2023). Is there a visual bias in televised debates? Evidence from Germany, 2002-2017. Visual Communication 22(2), 221-242. go to article
  • Maier, J., Lukowicz, P., Bast, J., Hirsch, M. & Lange, M. (2022). „Mexican Standoff”-Trielle in Berlin. TV-Debatten in der heißen Wahlkampfphase 2021. Zeitschrift für Parlamentsfragen 53(1), 39-52. go to article
  • Maier, J., Maier, M. & Faas, T. (2022). Do televised debates affect voting behavior? Evidence from the 2009, 2013, and 2017 German federal elections. In R. Schmitt-Beck, S. Roßteutscher, H. Schoen, B. Weßels & C. Wolf, C. (Eds.), The changing German voter. Oxford: Oxford University Press, 242-256. go to chapter
  • Maier, J. & Nai, A. (2023). Mapping the drivers of negative campaigning. Insights from a candidate survey. International Political Science Review 44(2), 195-211. go to article
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2022). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2021 in Baden-Württemberg – Ausgewählte Ergebnisse. Landau: Universität Koblenz-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2022). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2021 in Baden-Württemberg – Studienbeschreibung. Landau: Universität Koblenz-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2022). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2021 in Rheinland-Pfalz – Ausgewählte Ergebnisse. Landau: Universität Koblenz-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2022). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2021 in Rheinland-Pfalz – Studienbeschreibung. Landau: Universität Koblenz-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2022). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2021 in Sachsen-Anhalt – Ausgewählte Ergebnisse. Landau: Universität Koblenz-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2022). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2021 in Sachsen-Anhalt – Studienbeschreibung. Landau: Universität Koblenz-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2023). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2022 in Schleswig-Holstein – Ausgewählte Ergebnisse. Landau: RPTU Kaiserslautern-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2023). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2022 in Schleswig-Holstein – Studienbeschreibung. Landau: RPTU Kaiserslautern-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2023). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2022 im Saarland – Ausgewählte Ergebnisse. Landau: RPTU Kaiserslautern-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2023). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2022 im Saarland – Studienbeschreibung. Landau: RPTU Kaiserslautern-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2023). Landauer Kandidatenstudie: Abgeordnetenhauswahl 2021 in Berlin – Ausgewählte Ergebnisse. Landau: RPTU Kaiserslautern-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2023). Landauer Kandidatenstudie: Abgeordnetenhauswahl 2021 in Berlin – Studienbeschreibung. Landau: RPTU Kaiserslautern-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2023). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2021 in Mecklenburg-Vorpommern – Ausgewählte Ergebnisse. Landau: RPTU Kaiserslautern-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2023). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2021 in Mecklenburg-Vorpommern – Studienbeschreibung. Landau: RPTU Kaiserslautern-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2023). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2022 in Nordrhein-Westfalen – Ausgewählte Ergebnisse. Landau: RPTU Kaiserslautern-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2024). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2022 in Nordrhein-Westfalen – Studienbeschreibung. Landau: RPTU Kaiserslautern-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2024). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2022 in Niedersachsen – Studienbeschreibung. Landau: RPTU Kaiserslautern-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2024). Landauer Kandidatenstudie: Landtagswahl 2022 in Niedersachsen – Ausgewählte Ergebnisse. Landau: RPTU Kaiserslautern-Landau. go to report
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S. & Zettler, I. (2023). A short scale to measure self-reported aversive personality in political elites. Journal of Personality Assessment 105(5), 625-635. go to article
  • Maier, J. & Renner, A.-M. (2022). Massenmedien und öffentliche Meinung. In S. Zmerli & O. Feldman (Eds.), Politische Psychologie. Handbuch für Studium und Wissenschaft. 2. Auflage. Baden-Baden: Nomos, 273-293. go to chapter
  • Nai, A. & Maier, J. (2024). Dark politics. The personality of politicians and the future of democracy. New York: Oxford University Press. go to book
  • Nai, A. & Maier, J. (2024). Polarized populists: Dark campaigns, affective polarization, and the moderating role of populist attitudes. American Behavioral Scientist. go to article
  • Renner, A.-M. & Maier, J. (2022). Attraktive Politiker im Focus der Nachrichten? Bedeutung der physischen Attraktivität von Politikern für die mediale Präsenz und visuelle Präsentation in deutschen Nachrichtensendungen. In J. Krause, J. Binckli & U. Rosar (Eds.), Soziale Wirkung physischer Attraktivität – Eine Einführung. Wiesbaden: Springer, 241-266. go to chapter
  • Maier, J., Stier, S. & Oschatz, C. (2023). Are candidates rational when it comes to negative campaigning? Empirical evidence from three German candidate surveys. Party Politics 29(4), 766-779. go to article
  • Nai, A. & Maier, J. (2023). Mediatized campaign attacks fuel affective polarization of perceived as negative. Experimental evidence with American voters. International Journal of Communication 17, 5246-5267. go to article
  • Nai, A. & Maier, J. (2021). The wrath of candidates. Drivers of fear and enthusiasm appeals in election campaigns across the globe. Journal of Political Marketing 23(1), 74-91. go to article
  • Nai, A., Medeiros, M., Maier, M. & Maier, J. (2022). Euroscepticism and the use of negative, uncivil and emotional campaigns in the 2019 European Parliament election: A winning combination. European Union Politics 23(1), 21-42. go to article
  • Nai, A., Tresch, A. & Maier, J. (2022). Hardwired to attack. Candidates’ personality traits and negative campaigning in three European countries. Acta Politica 57, 772-797. go to article
  • Nai, A., Tresch, A. & Maier, J. (2022). Tailored negativity. Campaign consultants, candidate personality, and attack politics. Swiss Political Science Review 28(2), 338-360. go to article
  • Oschatz, C., Stier, S. & Maier, J. (2022). Twitter in the news: An analysis of embedded tweets in political news coverage. Digital Journalism 10(9), 1526-1545. go to article
  • Schneider, J., Albert, G., Bast, J. & Maier, J. (2022). Geschlechtersensibler Sprachgebrauch im Wahlkampf? Eine diachrone Analyse von TV-Duellen in Deutschland. Zeitschrift für Angewandte Linguistik 76, 93-123go to article

Vorträge

  • Bast, J. & Oschatz, C. (2022). Visual information and candidate evaluations - a conceptual replication. Vortrag auf der Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Paris.
  • Bast, J. & Oschatz, C. (2023). What visuals do matter? Effects of (counter) stereotypical visual information on candidate evaluations. Vortrag auf der gemeinsamen Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppen "Digitale Kommunikation" und "Medien, Öffentlichkeit und Geschlecht", Wien, und der Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Toronto.
  • Bytzek, E. (2022). Can election pledges attract voters to a new party?. Vortrag auf der Jahrestagung der ECPR General Conference. Innsbruck.
  • Bytzek, E. (2023). Effects of politicians’ sexual orientation on perceived competence and warmth. Vortrag auf der ECPR General Conference. Prag.
  • Dian, M. (2023). “Dark” positivity: Candidates with an aversive personality use positive campaigning more often. Vortrag im Rahmen der Summer School der ECPR Standing Group on Political Communication. Amsterdam.
  • Dian, M. (2023). Is candidates’ aversive personality related to positive campaigning? Vortrag auf der Jahrestagung "24 Hours of Political Psychology". Bielefeld.
  • Dian, M., Maier, J. & Oschatz, C. (2022). How dark is negative campaigning really? Results of a German candidate survey. Vortrag auf der Jahrestagung der International Society of Political Psychology (ISPP). Athen. 
  • Lange, M. (2023). New level propaganda? Wie Deepfakes und Co. Demokratien destabilisieren. Vortrag im Rahmen der Ringvorlesung des Fachbereichs Kultur- und Sozialwissenschaften der RPTU Kaiserslautern-Landau zum Thema "Die Welt von morgen. Narrative, Szenarien, Projektionen". Landau.
  • Lange, M. (2023). No reason to smile? A machine learning approach to recognize facial emotion expressions in parliamentary speeches of German right-wing populists. Vortrag auf der 4. Helsinki Conference on Emotions, Populism and Polarisation (HEPP4). Helsinki.
  • Maier, J. (2022). What explains the broadcasting of televised election debates? Empirical evidence from Germany. Postervortrag auf der Jahrestagung der International Communication Association (ICA). Paris.
  • Maier, J. & Dian, M. (2022). Who are the „dark“ politicians? Empirical findings from self-reports of candidates running for German state parliaments. Vortrag auf der Jahrestagung der International Society of Political Psychology (ISPP). Athen.
  • Maier, J. & Nai, A. (2023). Measuring candidate attack behavior. Is the directional concept of negativity really that bad? Vortrag auf dem Workshop “Measuring communication concepts: Conceptualization & data collection”. Haifa.
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2023). Beyond rationality. Toward a more comprehensive understanding of the use of negative campaigning. Vortrag auf dem Workshop “Election campaigns and democratic norms”. Dublin.
  • Maier, J., Oschatz, C., Stier, S., Dian, M. & Sältzer, M. (2024). Beyond rationality. Toward a more comprehensive understanding of the use of negative campaigning. Vortrag angenommen für die 10. European Communication Conference (ECC) der European Communication and Research and Education Association (ECREA). Ljubljana.
  • Nai, A., Valli, C. & Maier, J. (2022). The Curse of the Iron Lady. Reassessing the Gender Dynamics of Negative Campaigning via Expert, Observational, and Experimental Evidence. Vortrag auf der Jahrestagung der International Communication Association (ICA). Paris.
  • Oschatz, C., Maier, J., Dian, M. & Geber, S. (2024). „That’s not appropriate!“ Examining social norms as predictors of negative campaigning. Vortrag auf der Jahrestagung Etmaal van de Communicatiewetenschap. Rotterdam.
  • Stier, S., Sältzer, M., Oschatz, C., Maier, J. (2022). Determinants of negative campaigning during pandemic times in Germany. Evidence from linked candidate surveys and social media data. Vortrag auf der Jahrestagung der American Political Science Association (APSA). Montreal.