Neuerscheinung: Gemeinsame Publikation der Germanistik und der Politikwissenschaft

Unter dem Titel "Gendered debates? The use of gender-sensitive language in German televised debates, 1997–2022" ist im European Journal of Politics and Gender am 29. Februar ein Artikel erschienen, der als Ergebnis der Kooperation des Instituts für Germanistik und des Instituts für Sozialwissenschaften, Abteilung Politikwissenschaft der RPTU in Landau entstanden ist.

Im Artikel von Dr. Jennifer Bast (Politikwissenschaft), Prof. Jürgen Maier (Politikwissenschaft), Dr. Georg Albert (Germanistik) und Prof. Jan Georg Schneider (Germanistik) wird der Umgang mit der geschlechtersensiblen Sprache in Fernsehdebatten in Deutschland im Zeitraum 1997-2022 untersucht. Im Mittelpunkt der Untersuchung steht die variable Verwendung geschlechtersensibler Sprache seitens der Politikerinnen und Politikern verschiedener Parteien, im Gesamtspektrum von links nach rechts. Berücksichtigt wurden dabei alle Debatten (insgesamt 72), die in diesem Zeitraum im Programm der öffentlich-rechtlichen Fernsehsender in Deutschland stattgefunden haben.

Abstract:

Germany is a prime example of a country where the use of gender-sensitive language is the subject of public controversy and debate. This study provides a quantitative content analysis of all (N = 72) German televised debates aired on the federal and state level from 1997 until 2022 to explore the determinants of the use of gender-sensitive language by political candidates. We find that the use of gender-sensitive language has increased over time, but the effect is small and not robust. Party affiliation correlates with candidates’ linguistic behaviour, indicating that conservative candidates use less gender-sensitive language. Candidates’ gender and party affiliation, as well as parties’ socio-political positions, interact in predicting the use of gender-sensitive language. Candidates also change their use of gender-sensitive language from one debate to another. Compared to liberal/left-wing candidates, these changes are less likely to be associated with an increase in gender-sensitive language for conservative candidates.

Den Artikel finden Sie an dieser Stelle.