Dr. habil. Achim Hescher
Marktstr. 40
Gebäude: Rote Kaserne
Raum: 214
Etage: 2. OG
76829 Landau
Tel.: +49 6341 280 33 210
Fax: +49 6341 280 33 201
Sign up online (see below).
Uhr
Office hours are conducted online: students want to sign up through
http://meetme.so/AchimHescher.
!!!The appointment is booked only after receiving the second (confirmation) mail!!!
At the time of the appointment, call through Skype: ID = live:.cid.fcc769a3cfea97bc
If there is a little delay, hold on. Dr Hescher will be with you as soon as possible.
Akademischer Mitarbeiter
Externe Plattformen für Publikationen
Literary/Comics Studies:
"History Under Ground: Factuality and Counterfactuality in Colson Whitehead's Underground Railroad and Ben Winters' Underground Airlines." Explorations into Language, Literature and Culture. Studies in Honor of Martin Pütz. Ed. Monika Reif, Neele Mundt, & Frank Polzenhagen. Peter Lang, 2024. 437-457.
"When a Murder Goes Viral: Fakes und Verschwörungstheorien in Rick Drnasos Graphic Novel Sabrina." Fakt und Fake. Kultur- und sozialgeschichtliche Perspektiven auf Wahrheit und Lüge. Ed. Lothar Bluhm, Sabine Diago-Klaeger, Jürgen Raab, & Werner Sesselmeier. Tectum, 2023. 111-137.
"The Graphic Novel in the U.S. [1986-2020]." The Encyclopedia of Contemporary American Fiction 1980-2020. Ed. Patrick O'Donnell, Stephen J. Burn, and Leslie Larkin. Hoboken, NJ: Wiley 2022. See also https://doi.org/10.1002/9781119431732.ecaf0243 .
Reading Graphic Novels: Genre and Narration. Berlin/New York: de Gruyter, 2016.
"Transgressing Borders in and with Comics: Mana Neyestani’s Graphic Novel Une métamorphose iranienne (2012)." PhiN [Philologie im Netz] 70 (2014): 54-73. Web. http://web.fu-berlin.de/phin/phin70/p70t4.htm.
"Classical Categories, Prototypes, and the Graphic Novel." International Journal of Comic Art 16.1 (2014): 384-402.
"Metalepses, Mises en Abyme and Performativity in Bryan Talbot's Alice in Sunderland." Representing Restoration, Enlightenment and Romanticism. Ed. with Anja Müller and Anke Uebel. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2014. 229-250.
Representing Restoration, Enlightenment and Romanticism. Studies in New-Eighteenth-Century Literature and Film in Honor of Hans-Peter Wagner. Ed. with Anja Müller and Anke Uebel. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2014.
"Schrecken ohne Ende: Apokalypse(n) in englischsprachiger Narrativik und der Graphic Novel Watchmen." Untergangsszenarien. Apokalyptische Denkbilder in Literatur, Kunst und Wissenschaft. Eds. Lothar Bluhm, Markus Schiefer, Peter Wagner & Christoph Zuschlag. Berlin: Akademie Verlag, 2013. 167-194.
"Analyzing Graphic Novels in Terms of Complexity: a Typology." Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik. A Quarterly of Language, Literature and Culture [ZAA] 60.4 (2012): 335-60.
"A Typology for Teaching Novel Incipits." Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik (AAA) 34.1 (2009): 103-124.
LAPASEC (Landau Paris Studies on the Eighteenth Century), Vol. 2: The Ruin and the Sketch in the Eighteenth Century. Ed. with Peter Wagner, Frédéric Ogée & Robert Mankin. Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2008.
"Michel Rio. Von Bibliothekaren, Cops und Tafelrittern.", in: Metz, P./Naguschewski, D. (Hrsg.), Französische Literatur der Gegenwart. Ein Autorenlexikon. München: Beck 2001. 178-180.
"From modernism to postmodernism: (E)motion pictures in Proust, Eco, Barth and Pynchon." Philologie im Netz (PhiN) 8/1999: 1-9. Web. www.fu-berlin.de/phin/phin8/p8t1.htm .
"Remembering Lulu and Albertine: Intertextual Constellations in Louise Erdrich's Love Medicine." Amerikastudien 43.2 (1998): 301-312.
"Paranoia in der Postmoderne: Aufsprengung binärer Metaphernkonstellationen in Gravity's Rainbow." Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik (AAA), 22:1 (1997): 53-68.
Vom ›postmodernen Roman‹ zur postmodernen Lesart - Theorie und Praxis metaphorologischer Lektüren von euro-amerikanischen Romanen des 20. Jahrhunderts . Essen: Die Blaue Eule, 1996.
Teaching English as a Foreign Language (TEFL):
"Teaching Graphic Novels: The Making of History/-ies in Jason Lutes’ Berlin Books." Anglistik 29.1 (2018): 69-86.
"Racism, Intercultural Encounters, and Political Correctness in Metin Hüyesin's film Anita and Me (2002). A Didactic Approach." Ed. Eva Leitzke-Ungerer. Film im Fremdsprachenunterricht. Literarische Stoffe, interkulturelle Ziele, mediale Wirkung. Stuttgart: Ibidem, 2009. 117-36.
"Englisch anfassbar machen: Sensorisch und analytisch lernen mit Rechenstäbchen." Ed. Wolfgang Gehring. Fremdsprachenunterricht heute. Oldenburg 2006. 41-55.
"Gehirnfreundlich Fremdsprachen lernen. Simultane Nutzung sensorischer und analytischer Kapazitäten mit Hilfe von Rechenstäbchen." PRAXIS Fremdsprachenunterricht 3 (2004): 176-183.
"Apprendre à raconter des historiettes au début de la première année." Fremdsprachenunterricht 2 (2003): 108-111.
"Höhere Formen von classroom management: Vorbereitung, Durchführung und Evaluierung von schüler-moderierten Arbeitssitzungen zu landeskundlichen Themen." Fremdsprachenunterricht 6 (2002): 404-411.
"Do Students of English Dream of ‘Electric Sheep’? An action-oriented approach to the novel made into Blade Runner." Fremdsprachenunterricht 3 (2002): 161-169.
"Praktikable suggestopädische Verfahren zum Aneignen von Wortschatz." Fremdsprachenunterricht 3 (2001): 173-179.
Learning Materials
Across Cultures, Berlin: Cornelsen 2002;
English 2000 Eleven, Berlin: Cornelsen, 2000;
English H. Highlight. Bayern (Band 4: 8. Jahrgangsstufe). Unterrichtskommentar zu den Arbeitsfolien. Zus. mit F. Klippel, P.W. Oldham u. H.U. Teufert. Berlin: Cornelsen, 2000
English G 2000. Ausgabe A. Band 3 (7. Schuljahr). Folien. Cornelsen: Berlin, 1999.
English G 2000. Ausgabe A. Band 3 (7. Schuljahr). Unterrichtskommentar zu den Bild- und Arbeitsfolien. Berlin: Cornelsen, 1999.
English G 2000. Ausgabe B. Band 3 (7. Schuljahr). Unterrichtskommentar zu den Bild- und Arbeitsfolien. Berlin: Cornelsen, 1999.
English G 2000. Erweiterte Ausgabe. Grundausgabe D. Band 3 (7. Schuljahr). Unterrichtskommentar zu den Bild- und Arbeitsfolien. Berlin: Cornelsen, 1999.
English G 2000 A3: Folien, Cornelsen: Berlin, 1999.
Lehrerfortbildungsveranstaltungen zu den Themen "Action-oriented intermedial approaches to SF literature", "Media literacy in the classroom: Feature films, documentaries and viewing logs" in Zusammenarbeit mit dem Cornelsen Verlag, Berlin.
Research/Focal Interests
Graphic novels / teaching graphic novels in school and university contexts
Modern and postmodern narrative fiction
Corpus-based approaches to the acquisition of lexis (TEFL)
Mai 2021 | Akad. Direktor an der Universität Koblenz-Landau, Campus Landau, Fach Anglistik |
Juli 2019 | Habilitation. Venia legendi: Englische Literaturwissenschaft. |
Mai 2009 | Akad. Oberrat an der Universität Koblenz-Landau, Campus Landau, Fach Anglistik |
Juli 2006 | Akad. Rat an der Universität Koblenz-Landau, Campus Landau, Fach Anglistik |
2001-2006 | Lehrer im öffentlichen Schuldienst an der Hildegard-Wegscheider-Oberschule, Berlin |
1998-2002 | Lehrer für Englisch und Französisch am Canisius-Kolleg, Berlin |
1998 | 2. Staatsprüfung / Beginn der Beratertätigkeit beim Cornelsen Verlag, Berlin |
1996 | Promotion zum Dr. phil. und Beginn des Referendariats in Darmstadt |
1991 | 1. Staatsprüfung |
1990-91 | Studium in Paris an der Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales sowie an der Université de Paris VIII à Saint Denis, Abschluss: DEA |
1988-89 | Studium an der University of Virginia, Charlottesville, VA |
1986 | Beginn des Studiums der Anglistik und Romanistik an der J.-W.-Goethe-Universität, Frankfurt a.M. |
1983 | Abitur |